מסורת האישה החכמה \ סוזן וויד

בפתחה של המאה ה-21, צמחי מרפא הפכו לחלק בלתי נפרד מהרפואה המקובלת בארצות הברית, או שמא ההפך הוא הנכון?

האם קיימת סכנה כי אנו בוחרים לאמץ את תפיסת העולם המדעית, המוגבלת והליניארית כלפי פרקטיקה זו, הנחשבת גם כצורת אמנות? האם אנו נוטשים את תחושת החדווה שמשכה אותנו לצמחי המרפא? האם אנחנו מבטלים את עצמנו בשל הצורך באישור ממקור חיצוני, מפני שאנחנו לא מעריכים את עצמנו במידה הראויה?

על מנת לענות על שאלות אלו, נשתמש במודל של שלוש מסורות הריפוי – המסורת המדעית, המסורת ההרואית ומסורת האישה החכמה. הבנת ההבדלים בין שלוש תפיסות עולם אלה מאפשרת לנו להפוך לצרכנים מודעים של טיפול רפואי, ללמוד מחדש את העוצמה של הבריאות/שלמות/קדושה שלנו באופן פונקציונאלי חדש וייחודי, ולשמר את כבודנו כהרבליסטים בעולם שנשלט על ידי מדענים.

ברצוני להתמקד במסורת האישה החכמה, הרוח והפרקטיקה שלה, מפני שאני מאמינה כי היא מעניקה לנו דרך לבחון את מה שיש לנו כהרבליסטים, ואת מה שהחברה לכאורה מציעה לנו, ולבחור באופן נבון ומודע יותר את השביל המוביל אותנו.

מהן שלוש מסורות הריפוי?

שלוש המסורות הן צורות חשיבה, ואינן צורות פעולה. ניתן להשתמש בכל טכניקה ובכל חומר בכל אחת מהמסורות. ישנן מיילדות הרואיות ומיילדות מדעיות, כמו גם מיילדות שהן נשים חכמות; ישנן רופאות הרואיות וכמוהן גם כאלו הפועלות כנשים חכמות או מדעיות. ישנן הרבליסטיות מדעיות, הרבליסטיות הרואיות, והרבליסטיות שהן נשים חכמות. קיימות כמובן דרכי פעולה מועדפות בכל מסורת, אך ניתוח אינו מוגבל רק לתחום המדעי, וטראנס שאמאני אינו מוגבל אך ורק לתחומה של האישה החכמה. על מנת לקבוע לאיזו מסורת משתייך המרפא, עלינו לבחון את החשיבה העומדת מאחורי טכניקת ריפוי זו או אחרת בה הוא בוחר להשתמש.

בכל אחת מאיתנו מתקיימים אספקטים מסוימים של כל אחת מהמסורות. ייתכן ואספקטים שונים אלו דורשים מאיתנו דברים שונים, בזמנים שונים או בו-זמנית.

האספקט המדעי מעוניין בעובדות,

האספקט ההרואי רוצה שיאמרו לו מה לעשות,

אספקט האישה החכמה מחייך אלינו ומציע קערת מרק חם ומעט לחם וגבינה תוצרת בית.

בעודי מתארת את התכונות של כל מסורת, נסו לזהות את החלק בכם שחושב באותו אופן.

המסורת המדעית מגדירה את האמת כניתנת לכימות ולשחזור. השלם זהה לחלק הפעיל ביותר שלו. עשבי מרפא מצומצמים לתמציות סטנדרטיות; רק המרכיב הפעיל הוא בעל חשיבות. ריפוי פירושו תיקון. חשיבה ליניארית, זמן ליניארי. טוב ורע, בריאות וחולי נמצאים במלחמה תמידית. הטבע נתפס כמכני. הגוף כמכונה. כל סטייה מהנורמאלי דורשת תיקון. מדידות קובעות חריגות; תרופות מבטיחות נורמאליות. צמחים הם סמים בפוטנציה, ויש להפקידם רק בידי מומחים מורשים.

השימוש החוקי בצמחי מרפא בגרמניה פועל לפי המודל המדעי. צמחי מרפא הם זמינים לפי מרשם וממומנים באמצעות הביטוח הלאומי מפני שהם נתפסים כתרופה לכל דבר. צמחי מרפא הם זמינים רק למי שמחזיק במרשם הניתן על ידי רופא, שהוא בעל הכשרה מועטה או בלתי קיימת בצמחי מרפא, כך שהתוצאה שנגרמת היא הגבלה משמעותית של השימוש בצמחים ושל הזמינות שלהם.

גישה זמינה ונוחה למגוון רב של צמחי מרפא מוכנים היא מותרות שהרבליסטים רבים בארצות הברית מקבלים כמובנה מאליה. תפיסה זו היא בחלקה תוצאה של העוצמה של המסורת ההרואית.

המסורת ההרואית אינה מסורת אחידה ושלמה, אלא מערך של מספר מסורות דומות הידועות באופן כללי בתור המסורת ההרואית. גישה זו, הקודמת למסורת המדעית, רואה בשלם כמעגל המורכב מסך חלקיו – הגוף, התודעה (mind) והרוח.

חולי נגרם כתוצאה מזיהום של הגוף, התודעה או הרוח. ריפוי פירושו הסרה של המזיק, ניקוי הרעלים מהגוף (דטוקסיפיקציה). הקאה, טיהור והקזת דם. הסרת קללות. ניקוי המעי הגס וההילה. יצירת הקלה כללית.

כולנו חוטאים מטונפים. עלינו לשלם על ההנאה שלנו. אין כאב, אין תגמול. אם הטעם מר, כנראה שזה טוב בשבילנו. אוכל הוא ההתמכרות הראשונה, אותה אנו לומדים כבר בתקופת היניקה. תשלוט בעצמך. תשלטי במחשבות שלך. תשלוט ברצונות שלך. תשלטי בתשוקות שלך. אם את רוצה להגיע לגן עדן, תמלאי אחר הכללים.

אם חליתם, הרי זה באשמתכם. היית שלילי. היית רעה. אכלתם מזון גרוע, חשבתם מחשבות רעות, חטאתם. יצאתם מתחום המעגל המבורך. אתם זקוקים למושיע, לטיהור ועונש. המרפא ההרואי מציל אותנו תודות לרכיבים נדירים, עשבים אקזוטיים, ונוסחאות מורכבות. צמחים חזקים ודמויי-סם (כמו קאיין (Cayenne) וחותם-זהב (Goldenseal)) . גלולות, ויטמינים ומינרלים הם דרכי טיפול מועדפות במסורת זו. רבים מהספרים העוסקים בצמחי מרפא ובתזונה נכתבו על ידי גברים הדוגלים במסורת ההרואית.

מסורת האישה החכמה היא מסורת הריפוי העתיקה ביותר בעולם. הסמל של מסורת זו היא הספירלה. השלם עולה על סך חלקיו. החיים הם שלמות זורמת ומשתנה תמידית. מחלות ופציעות הן פתח לשינוי. כל אחד מאיתנו הוא שלם מטיבו, אך נמצא בחיפוש תמידי אחר שלמות גדולה יותר; מושלם, אך שואף לשלמות נשגבת יותר. שלם/בריא/קדוש. החומר, המחשבה, התחושה והרוח שלובים ובלתי נפרדים זה מזה.

בריאות טובה פירושה חופש ממחלה, אך היא כוללת גם פתיחות כלפי שינוי, גמישות, והתגלמות חומלת, בין אם אנחנו רוקדים עם מחלת הסרטן או מחלימים מפציעה קשה. ייחודיות במקום נורמאליות; לא תרופה אלא אינטגראציה; לא חיסול של הרע, אלא טיפוח של שלמות/בריאות/קדושה.

הטיפוח של שלמות/בריאות/קדושה הוא בלתי נראה, פשוט, בסיסי, הולוגראפי, גם/כולל, משתנה תמידית, נשי במהותו ומלא חמלה.

הטיפוח הוא בלתי נראה

בלתי נראה כמו קערת מרק. ארגון הבריאות העולמי קובע כי 90% מהטיפול הרפואי ברחבי העולם ניתן על ידי נשים בביתן הפרטי. באופן שקוף. עם חיוך. חיבוק. מילות שבח. במינונים יומיים קטנים, האישה החכמה מקיימת את הבריאות שלה, של משפחתה, של קהילתה, של ארצה ושל עולמה. היא עושה זאת באמצעות הטאו (Tao), כך שהיא בלתי נראית.

הטיפוח הוא פשוט

פשוט כמו העשבים הגדלים בגינה. פשוט כמו הרעיון שכל דבר בעיתו. פשוט במובן קל. פשוט, נפוץ, יחידני, ייחודי. פתוח לדקויות, בפשטות. האישה החכמה משתמשת בנפוץ ובמקומי, מתחברת לצמח אחד בכל פעם, ומתאימה את ייחודיותו של הצמח לייחודיותו של האדם.

הטיפוח הוא בסיסי

בסיסי כמו האדמה, הזורמת עם העונות, משתנה תמידית, זהה תמידית. מבקשת להגביר את כוחו של החולה. כוח הנובע מאחריות. כוח הנוטע את החולה באדמה כדי להכות שורשים, להתעמק, ליצור בסיס ממנו אפשר לצמוח. להלל את מתנת הגוף, את יסוד קיומנו. להזין עצמנו מהאדמה -אורגנית, מקומית.

טיפוח הולוגראפי

תמונות הולוגראפיות מכילות את השלם בכל חלקיהן. ככל שיש יותר חלקים, כך התמונה הופכת בהירה יותר. האישה החכמה מטפחת את כל חלקיו של הפרט הייחודי כך שהם הופכים ברורים יותר, מלאי חיים יותר. האישה החכמה ההרבליסטית אוספת צמחים הולוגראפיים, לא רכיבים פעילים, לא תמציות פרחים, אלא את הולוגרמת הריפוי המדהימה, המורכבת מהחיונית שבעלת בריתה הירוקה מעניקה לה. הולוגרמה המטפחת את כלל החלקים, משלבת את כלל החלקים, גם/כולל.

יקום הגם/כולל

יקום הגם/כולל מחבק את כל האפשרויות. הוא מאפשר הבחנה, רואה מעבר לניגוד. היין והיאנג משתפים פעולה, מגיעים להסכמה. צועד ביופי במשעול הקשת של השלום. כולנו חיים ומתים בו-זמנית, שלמים ומחולקים, בריאים וחולים, טובים ורעים.

אין מחלות, אין תרופות, אין מרפאים

למסורת הנשית והרגשית של האישה החכמה אין חוקים, אין טקסטים, אין טקסים. היא משתנה תמידית, מומצאת מחדש, פתוחה לשלמות המשתנה תמידית של הרגע הנצחי. ההתמקדות היא באדם, לא בבעיה, בטיפוח ולא בתרופה, בריפוי-עצמי ולא בריפוי אחרים. ריקוד של נתינה, חקר וחוויה, ללא תשובה לשאלה “מדוע”? ללא האשמה, ללא בושה, ללא רגשות אשם, ללא סיבה, לעולם ללא תשובה ל”מדוע”?

ששת שלבי הריפוי

מסורת האישה החכמה מציעה אפשרויות ריפוי-עצמי מגוונות כמו הדמיון האנושי ומורכבות כמו נפש האדם. כמה מבלבל! עלינו למצוא דרך לפתור בלבול זה ולהחליט באיזו אפשרות לבחור ומתי. אני קוראת לתהליך זה ששת שלבי הריפוי, סדר המבוסס על הרעיון האומר “ראשית, אל תזיק”.

שלב 0 – אל תעשה דבר

שלב 1 – איסוף מידע

שלב 2 – טיפול באנרגיה

שלב 3 – טיפוח וכוונון

שלב 4 – גירוי והרגעה

שלב 5 – שימוש בתרופות

שלב 6 – שבירה וכניסה

אני רואה את האישה החכמה. מכתפיה זורמת אדרת פרחים.

אני רואה את האישה החכמה בכישורה. כל חוט הינו שונה, מושלם ומופלא, מלא צליל וצבע.

אני רואה את האישה החכמה. היא זקנה ושחורה, ונעזרת במקל הליכה מגולף ויפהפה. היא מדברת בשיר, בסיפור, בריקוד. היא קיימת בכל עשב.

אני רואה את האישה החכמה. והיא רואה אותי. היא קורצת אלי ופורשת זרועותיה.

“אלו דרכיהן של הסבתות שלנו, העתיקות. יש לנצור כל כאב, כל צמח, כל בעיה. יש לאהוב את הלילה בגלל החושך, את היום בגלל האור. ייחודיות היא אוצרנו, לא הנורמאליות”.

“אלו דרכיהן של הסבתות שלנו, העתיקות. יש לקבל את השפע בחמלה, ולדעת כי תשמשי מזון עבור אחרים. דעי כי המוות הוא שער בדיוק כמו לידה. קבלי את כל המתרחש ובא, זוהי תנועתה של הספירלה”

“אלו דרכיהן של הסבתות שלנו, העתיקות. האושר בחיים הוא הנתינה. את היא מרכז היקום שלך. את הציר, ההתחלה, נקודת המשען בתוך התנועה התמידית. מתווה היקום מהדהד דרכך. את אלה/אלילה, ייחודית ושלמה”

אני רואה את האישה החכמה. והיא רואה אותי. היא מחייכת ממקדשים באלפי מקומות. היא קבורה באדמת כל הארצות. היא זורמת בכל נהר ופועמת באוקיינוסים. גלימת האישה החכמה גולשת במורד גבך, ומציבה אותך במרכז המסתורין המשתנה והנע תמידית.

היכן שלא אביט, האישה החכמה מביטה חזרה. והיא מחייכת.

כל נשימה היא מתנה שהעניקו לנו הצמחים

סוזן וויד

שתף :
עוד מעניין באתר:

סדנת רפואת
העשן הטוב

מחזקים את עסקי הגליל והצפון

מעבדת הצמחים שלנו נמצאת באזור מפונה בצפון הארץ 
אנו מודים לכם מכל הלב על הרצון לתמוך בעסק שלנו דווקא עכשיו
זה מאוד משמעותי עבורנו :)
מאחלים לכם ולבני משפחותכם ימים שקטים
ובתפילה להחזרת החטופים והחיילים הביתה בשלום